WORKSHOP III WE BUILD TOGETHER |
14:00 | | Voorstelling van het nieuwe handboek betontechnologie Pascale Hardy, Ingénieur-Conseil- Raadgevend Ingenieur/Responsable Formation - Verantwoordelijke Vorming |
14:30 | | CCB Béton au cœur des chantiers de la capitale de l’Europe Philippe Frenay, Directeur Général Granulats & Bétons C.C.B. SA
Toutes les grandes villes font face aux mêmes défis : énergie, logement, accès à l’éducation, emploi et mobilité. Le béton est un matériaux indispensable dans la construction, qui facilite de près ou de loin à relever ces multiples challenges. Grâce à sa politique d’investissements continus et plus particulièrement avec sa nouvelle centrale à béton dans le Port de Bruxelles, CCB, filiale du Groupe Cementir, contribue au développement de la construction durable et favorise la mobilité au cœur de la capitale l’Europe. C’est aussi une prouesse d’intégration esthétique de l’industrie dans la ville.
|
15:00 | FEBELCEM | Le projet du contournement de Couvin – revêtement bicouche en béton armé continu silencieux de dernière génération. Nathalie Balfroid,Ingénieur conseil infrastructures, FEBELCEM Le projet du contournement de Couvin est probablement l’un des derniers projets d’une telle ampleur construit en Wallonie. Le long des 14 km de revêtement bicouche en béton armé continu, pas moins de 36 ouvrages d’art ont été construits en plus des 22 remblais-déblais de grande échelle. De manière à obtenir un revêtement durable à haute performance acoustique, ce sont les dernières technologies qui ont été appliquées à la construction du revêtement.
|
15:30 | BEKAERT & SCIA | Bekaert’s staalvezelversterkt beton in theorie en praktijk: ontwerpen met SCIA Engineer 18 SCIA Engineer 18 is de eerste rekensoftware die een slimme en geavanceerde oplossing biedt voor het ontwerpen en berekenen van staalvezelversterkt beton. Deze oplossing is ontworpen in nauwe samenwerking met Bekaert, de wereldwijde producent van staaldraad.
Vandaag stellen Ben Vanheuverzwijn en Philippe Camiola van Bekaert en Marwan Al-Taie van SCIA u de mogelijkheden van deze innovatieve oplossing voor, met zowel theoretische als praktische voorbeelden. |
16:15 - 17:00 | Pause | |
17:00 | COMMAND ALKON | Realtime consistentie meting Rob Piosik, Business Development Manager Command Alkon Introductie van een ‘game changer’ binnen de beton industrie. Een real-time meting van beton eigenschappen tijdens het transport van de beton. Zowel chauffeur, klant en betoncentrale krijgen inzicht in o.a. de consistentie, volume en temperatuur van de beton van laden tot lossen op het werk. Ongekende voordelen voor logistiek, kwaliteit en productie kunnen hiermee worden doorgevoerd. |
17:30 | | Inspectietool voor de beoordeling van het resterend draagvermogen van bestaande uitkragende balkons Bart Craeye, Universiteit Antwerpen – Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen (EMIB onderzoeksgroep) & Odisee University College (Opleiding Bouw) De jaren '70 werden gekenmerkt door een enorme bouwgolf aan betonconstructies waarvan de levensduur na 50 jaar indienststelling stilaan bereikt is. Berichten uit de media over falende betonconstructies bereiken ons bijna dagelijks Het spreekt voor zich dat deze schadegevallen een enorme maatschappelijke, sociale en economische impact hebben. Beton wordt aanzien als een duurzaam materiaal, indien het juist is ontworpen, uitgevoerd en onderhouden. Echter, op elk van deze drie niveaus zijn er in het verleden al te vaak problemen opgetreden. Los daarvan: het neemt niet weg dat we met een gigantisch arsenaal aan verouderde betonconstructies opgezadeld zitten, die dringend aan een grondige herstel? of onderhoudsbeurt toe zijn. Meer en meer wordt dan ook de vraag gesteld of het wel nog (economisch) te verantwoorden is om de beschadigde betonstructuren überhaupt te herstellen, of men er niet beter aan doet om de constructie te slopen en een nieuwe structuur in de plaats te zetten. Binnen de betonherstelsector is er een enorme onderzoeksgolf gestart, zowel nationaal als internationaal, omtrent de aanpak van bestaande betonconstructies. Concreet vormen (i) de diagnose (welke mechanismen hebben de schade veroorzaakt?) en (ii) de inschatting van het resterend draagvermogen en de restlevensduur (hoe lang kan deze constructie nog veilig blijven (be)staan?). Twee belangrijke te behandelen onderzoekstopics binnen dit project, en dan in het bijzonder toegepast op betonnen balkons in residentiële gebouwen. Een van de problemen is het gebrek aan betrouwbare en toepasbare normeringen voor beoordeling van bestaande betonconstructies.Het opstellen van een betrouwbaar, toepasbaar/gebruiksvriendelijk en wetenschappelijk onderbouwd inspectieprotocol inclusief de ontwikkeling van een bijhorende gedigitaliseerde tool is essentieel en is het ultieme einddoel van dit project, specifiek toegepast op uitkragende balkonbetonstructuren, en dit met een grondige praktijkgerichte én wetenschappelijke basis (grondige visuele inspectie aangevuld met niet?destructieve meettechnieken (elektromagnetische wapeningsdetectie, potentiaalmetingen,…) en labo?onderzoek (chloride?analyse, petrografie,…) inclusief statistische interpretatie en (semi-)probabilistische benadering). De ruwe versie van het protocol is reeds ontwikkeld en toegepast op een bestaande hoogbouw in Brussel. De resultaten van dit betononderzoek worden toegelicht in deze workshop.
|
18:00 | BBG | STUDIE PRIJS BBG 2018 REGLEMENT |
18:30 | INFOBETON | Infobeton Student Contest
"DOUBLE IMPACT" De Belgische Betongroepering (www.gbb-bbg.be) organiseert op haar Concrete Day van 18.10.2018 de 10de uitgave van deze door infobeton.be gesponsorde studentenwedstrijd.
Het doel van de wedstrijd bestaat erin om beton te maken dat het best voldoet aan opgelegde voorwaarden. |