WORKSHOP I Recherche, et certification |
14:00 | BE-CERT | 2018 – Un grand nombre de nouvelles évolutions dans la certification du béton Pascale De Kesel et Caroline Ladang, Director, BE-CERT La certification des entreprises de location est une réalité ! Dans ce workshop nous traiterons des implications de cette certification, qui est déjà certifié et ce que l’on peut attendre des entreprises certifiées.
Il est répondu à différentes questions comme : - Puis-je encore être certifié en tant qu’entreprise de location ? - Comment est-ce que je sais, en tant que client/utilisateur final, si le transport a été effectué par une entreprise certifiée ? - Comment se déroulent les contrôles des entreprises de location sur le terrain ? - Quelle est la place de la certification des entreprises de location dans le processus de certification ?
La nouvelle norme NBN B 15-001 et la nouvelle version correspondante du TRA 550, version 4.0 sont un fait ! La deuxième partie de ce workshop traitera des principales modifications dans la norme du béton et de quelle manière celles-ci sont mises en œuvre dans le TRA 550. L’accent est bien sûr mis sur la prévention de la réaction alcali-silice, l’utilisation de granulats recyclés sous la catégorie ‘R’ et les nouvelles règles pour le béton de fibres. |
14:30 | WTCB | Nieuwe technologieën, producten en inzichten voor duurzame herstelling van betonstructuren
ir. Bram Dooms CSTC en collaboration avec VCB, FEREB et NAV “Meer en meer betonconstructies zijn toe aan een (dringende) herstelling. In de media staan er tegenwoordig regelmatig berichten over de falende Belgische betonnen infrastructuur. Van vele betonnen structuren is de ontwerplevensduur overschreden, was het ontwerp, de uitvoering en het gebruik van materialen ontoereikend voor wat betreft de duurzaamheid, of is het onderhoud en de monitoring beperkt of (in vele gevallen) onbestaand. Men kan dus verwachten dat opdrachten voor betonherstel enkel zullen stijgen. Een duurzaam resultaat noodzaakt een grondige kennis van de betrokken partijen: zijn de Belgische bedrijven hier klaar voor?
Met het VISiv-traject “Nieuwe technologieën, producten en inzichten voor een duurzame herstelling van betonstructuren” (met financiële steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen), wil men, door middel van een doorgedreven collectieve aanpak via de sectorfederaties (FEREB, VCB, NAV), de vakkennis en de vaardigheden van de Belgische bedrijven (aannemers en architecten), actief in de sector van de betonherstellingen, vergroten zodat een duurzaam en kwalitatief resultaat wordt verkregen.”
|
15:00 | LOW&BONAR | Macro-synthetische betonwapeningsvezels – duurzaam, maar niet alleen dat! Jeroen Smet, Product Manager
De wapening van beton d.m.v. het gebruik van macro-synthetische vezels, als alternatief voor staalwapening, is in de lift. En dat zowel voor gegoten, gespoten als ook prefab beton. Tijdens de lezing ervaart u welke voordelen macrovezels naast substantiële besparingen op het gebied van CO2 opleveren. Ook nieuwe toepassingsmogelijkheden en actuele technische ontwikkelingen komen aan bod. |
15:30 | ARKANCE SYSTEMS | Arkance Systems presenteert SiteVision, een stukje innovatieve technologie die het mogelijk maakt om in de toekomst te kijken Ing Jan De Bièvre , Application ingenier, Arkance Systems.
SiteVision is een Augmented Reality applicatie voor je smartphone, gecombineerd met een zeer nauwkeurige gps-antenne. Door deze verschillende technologieën te laten convergeren, maakt SiteVision complexe ontwerpdata ‘on-site’ visueel. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld, tonen we een workflow rond kabels -en leidingen, waar SiteVision deze ‘onzichtbare’ ondergrondse infrastructuur zichtbaar maakt in hun reële omgeving, wat de veiligheid sterk verhoogt. Het op de werf visualiseren van gedetailleerde BIM-ontwerpen maakt het interpreteren van complexe data toegankelijker en ideaal voor werfoverleg. Meer nog dan een nauwkeurige Augmented Reality applicatie is SiteVision ook een ideale tool voor het vroegtijdig opsporen van conflicten en deze te communiceren met de betrokken partijen. Arkance System nodigt je uit om deze innovatie te ontdekken in onze workshop. |
16:00 - 17:00 | Pause | |
17:00 | CRR-OCW | Limits for freeze-thaw resistance in the presence of de-icing salts of road concrete: first results of the GELAVIA project Silvie Smets, Chercheur – Conseiller Technologique Routes en béton - Pavages, CRR-OCW The durability of a concrete road is to a large extent dependent on the resistance of the concrete composition against freezing and thawing cycles in the presence of de-icing salts. The test procedure used until now in Belgium to evaluate the resistance of concrete against de-icing salts is based on the international draft standard ISO/DIS 4846-2. For this test method, long term experience and well established scaling limits as a function of traffic load exist. Since the publication of CEN/TS 12390-9 however, the so called “Slab-test” is becoming the reference method in different standard specifications.
In the national Belgian pre-normative research project GELAVIA, the aim is to define relevant performance classes for freeze-thaw resistance with deicing salts following the Slab-test and incorporating scaling limits for representative road concrete compositions. In this paper an overview is given of the pre-normative research GELAVIA (BRRC, 2016) conducted on Belgian level by BRRC, BBRI and CRIC-OCCN.
|
17:30 | CBR | Ternocem®, un ciment innovant à l’essai. Joris Schoon, Manager Applied Technology Laboratories & Quality Manager Aggregates chez CBR Produire du clinker tout en émettant moins de CO2 ? En 2012, le groupe HeidelbergCement a lancé un projet de recherche sur le développement d’un nouveau type de clinker générant 30 % de CO2 en moins lors de sa production. Entretemps, plusieurs tests ont été réalisés avec ce clinker alternatif, baptisé Ternocem®. Les Applied Technologies Laboratories de CBR/ENCI ont joué un rôle crucial dans sa mise sur pied. Joris Schoon présente les premiers résultats prometteurs du Ternocem®.
|
18:00 | AALBORG WHITE | AALBORG EXTREME – next generation HPC and UHPC technologies based on AALBORG WHITE Carmen Maria Batista Ruiz
History of Ultra High Performance Concrete (UHPC), from its creation at the Research and Development Center of Aalborg Portland, back in the 70s, to its later developments at the present time. Also, it will describe the main mechanical and durability properties that give the material its “high performance” in comparison with traditional concrete, including the importance of the use of white cement into the formulations for obtaining a high quality UHPC. Finally, it will introduce Cementir’s latest development in HPC materials: Aalborg Extreme Light120, which is part of a new generation of HPC using Aalborg Portland’s patented technology. |